jak silné kabely

na dotazy odpovídá nejen zástupce dovozce navijáků Golemwinch

LukasN
Věčnej rejpal
Příspěvky: 2988
Registrován: Stř 04.07.2012, 8:32
Témata: 39
Auto: paja 2.5 TD rv 96 wagon
Místo/Bydliště: Brčekoly
Věk: 36

Re: jak silné kabely

Příspěvekod LukasN » Po 19.05.2014, 9:24

kdo umi ten umi :-D

Avatar uživatele

Kovář
Legenda fóra
Příspěvky: 1554
Registrován: Čt 28.03.2013, 20:38
Témata: 2
Auto: T805,T148, Cagiva Elefant 900, golfralyecros 1.8T, LR Defender 130
Místo/Bydliště: polabí
Věk: 51

Re: jak silné kabely

Příspěvekod Kovář » Po 19.05.2014, 9:57

elbarto » pon 19.05.2014, 8:50 napsal:Pro panikare neco k zasmani. Jedu s Cici na moto vylet a ta stale startuje, protoze obcas nedava rozjezd. Po x startech je baterka vybita. Pustina, nikde ani noha, roztlacet moderni zmrzku neni to prave. Uplnou nahodou vidim v prikope vyhozene stare monitory, nejaky prase je vykoplo z auta. Uplne bez naradi jsem z nich vytrhnul VGA datove kabely majici pidi dratecky, po smotani hodhromady vcetne stineni jsem s nima motorku uplne krasne nastartoval :-)


Já myslím, že se ti spíš mezi tím vzpamatovala baterka. Já jí taky v mašině vyžvejknu, že už skororo netočí a za chvilku zase točí. Mě připadá, že ty motorkový baterky jsou nějaký houževnatější. Má poslední zkušenost s kabely je, že s koupenými startovacími kabely z márketu jsme auto nenastartovali. Zajel jsem domů pro jiný a v pohodě.
Kabel z Hornbachu jsem rozříznul a ejhle, v tlusté izolaci slabá žilka:-)

Avatar uživatele

elbarto
Věčnej rejpal
Příspěvky: 2782
Registrován: Čt 17.11.2011, 23:08
Témata: 25
Místo/Bydliště: Prague
Kontaktovat uživatele:

Re: jak silné kabely

Příspěvekod elbarto » Po 19.05.2014, 10:51

Zadna baterka se nesebrala. Novy motky uz nemaji casto moznost vypnout svetlo, proto zbytky energie sebrala velka zarovka. Tyhle kabely jeste startovaly mnohokrat zdechle kamose, protoze zustaly v motokufru. Samozrejme, ze pouze a logicky strikacky. Muj karbec, ktery chce ulity par minut by bohuzel nedaly :-)

Avatar uživatele

elbarto
Věčnej rejpal
Příspěvky: 2782
Registrován: Čt 17.11.2011, 23:08
Témata: 25
Místo/Bydliště: Prague
Kontaktovat uživatele:

Re: jak silné kabely

Příspěvekod elbarto » Po 19.05.2014, 10:51

P.S. Otazku, jak silne kabely bych mozna jeste doplnil, jaka izolace je idelal ?? Guma je tlusta, ruzne silikonky drahe a casto choulostive na ostre hranky.

Avatar uživatele

Kovář
Legenda fóra
Příspěvky: 1554
Registrován: Čt 28.03.2013, 20:38
Témata: 2
Auto: T805,T148, Cagiva Elefant 900, golfralyecros 1.8T, LR Defender 130
Místo/Bydliště: polabí
Věk: 51

Re: jak silné kabely

Příspěvekod Kovář » Po 19.05.2014, 13:08

Já mám nejradši takovej ten bolševickej růžovej, co byl normálně v náklaďácích od baterek ke startéru.
Ta izolace je pevná jako bejk a kabel jak ho natvaruješ, tak pěkně drží.
Měl sem ho šedesát metrů a synek, když mu bylo asi šestnáct, tak ho na půdě nad garáží objevil a slíknul z kůže a šup s ním do šrotu. :( Docela mě to namíchlo :grr:

Avatar uživatele

Keša
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 38
Registrován: Út 21.12.2010, 19:36
Témata: 0
Auto: Nissan Patrol GR Y60

Re: jak silné kabely

Příspěvekod Keša » Po 19.05.2014, 17:15

nacelnik vlnena noha » pon 19.05.2014, 6:41 napsal:
Keša » ned 18.05.2014, 23:42 napsal:
nacelnik vlnena noha » ned 18.05.2014, 20:19 napsal:
čím silnější,tím lepší
Ale prvně koukni kolik to má W (watů),/V (volty) a výsledek bude v A (ampéry) počítej 15A/mm2
takže např. :500:12=41A tj 3mm2(takovej neexistuje,tak použiješ 4mm2)

Byl to jen přiklad, toto bude mít podstatně víc Wattů

No já nevím, ale když budeš brát veškerý průřez kabelu 15A/mm2 , mohlo by se stát, že ti na velkých proudech sleze izolace z kabelu, kvuli tomu, že jsi poddimenzolval vodič.
Jak LukasN píše, že má příkon navíjedla 2,98kW, tak to má odběr kolem 248A. Proudovou zatižitelnost unese kabel 70mm2, protože s čím je větší průřez vodiče, tak tím proudová zatižitelnost je menší třeba u 70mm2 je 3,6A/mm2.
Už jsme to s Čihym řešili. Já vím, že je to relativně krátka vzdálenot a je to odběr třeba ve špičce ale co když...
Nevím, zkušenost s navijákama nemám, každopádně 15A/mm2 nedoporučuji používat jako pomůčku na všechny průřezi kabelů!!



Ano,to je pravda,pak se taky můžeme bavit o délce,a způsobu uložení(chlazení vodiče)a jak dlouho se bude používat.

No s chlazením to nebude žádná sláva, nevím jak to řeší někdo jinej, ale jedná se čistě o lano bez druhotné izolace. A když vezmu v potaz, že se to táhne v motorovém prostoru, tak naopak to lano bude mít vyšší teplotu samo o sobě aniž by zrovna bylo zatěžováno proudem.
Ano jak jsem již psal, délka není dlouhá a jak se dlouho bude v kuse používat to nevím.
Každopádně u Čihyho s průřezem 50mm2 se po 3 minutách přetěžování teplota lana navíší o +/- 56°C což není málo a připočíst k tomu ješte teplo od motoru. No bude muset dávat bacha :D
PS: je to jenom výpočet a teorie. Praxe bude možná jiná...
Elektrikáros

Avatar uživatele

TOMRS
Legenda fóra
Příspěvky: 1500
Registrován: Čt 16.08.2007, 13:42
Témata: 11
Auto: Nissan Pickup Ultimate

Re: jak silné kabely

Příspěvekod TOMRS » Út 20.05.2014, 14:29

Zbytočne to nekomplikuj, ja mám k zadnému navijaku 5m 50mm2 a nehreje sa. A to ani po viac ako 5 min.
Ludia požadujú aby ich život mal nejaký zmysel, život má presne toľko zmyslov, koľko sme ochotný doň vložiť. H. Hesse


shaman
Staroffrouďák
Příspěvky: 7756
Registrován: So 29.07.2006, 16:02
Témata: 360

Re: jak silné kabely

Příspěvekod shaman » Út 20.05.2014, 14:42

Kdyz jsme merili odber navijaku pri plne zatezi, tak Jaraovi ukazal merak 370A (nekde tu na foru je z toho mereni video).

Shrek mel nejakej silomer z jesterky, nebo z ceho a ten ukazoval na cinanovi tah 6t - pri tech 370A.
Pak prasklo ocelovy lano - navijak by asi tahl dal, ale uz nebylo za co.

:shaman:

Avatar uživatele

Jarao
Věčnej rejpal
Příspěvky: 2677
Registrován: Po 12.11.2007, 13:48
Témata: 0
Auto: TOYOTA for ever
Místo/Bydliště: Alfa Virgo
Věk: 51

Re: jak silné kabely

Příspěvekod Jarao » Út 20.05.2014, 15:18

Tudlevá sem to našel....: viewtopic.php?f=3&t=14974&hilit=zkou%C5%A1ka+ta%C5%BEn%C3%A9+s%C3%ADly&start=90
Jen sou to kupecký počty samo, ale ten motor aby táhl 12000liber, tak má něco kolem 4,2 nebo 4,8 kW, což je cíírka 400A v plný zátěži, číncký mrtky ale můžou tahat jen 1 minutu podle návodu :ramena:
Není důležité co bylo, ale co je... a furt se neco sere, teď už míň
5xLand...1 x Rover, 4 x Cruiser a jedna Emerická plečka bes střechy
Dva v nemocnici, tři co maj MOTOR jedou...teprve s kilem jsem pochopil význam Land Cruiser
Odesláno z jiné Galaxie


ok2mtm
Diskuzní Guru
Příspěvky: 284
Registrován: Čt 05.11.2009, 11:50
Témata: 2
Auto: LR Discovery 2 a LR Defender 130
Místo/Bydliště: Olomouc

Re: jak silné kabely

Příspěvekod ok2mtm » Út 20.05.2014, 18:44

Průřez 35mm2 na krátké dráty a 50mm2 na dlouhé je dobrej základ. Pokud se podaří vymotat se silnějším, je to jedině plus, cenovej rozdíl na tom kousku kabelu zase takovej není. Co jsem ale kde viděl, tak už jenom protáhnout kabely je občas dost problém, ještě když se navíc dají do chráničky proti mechanickému poškození.
A samozřejmě je potřeba kabel uchytit tak, aby netahal za svorky.
Co se týče konektorů - těch doopravdy velikejch, na pořádné proudy, tak proudy jsou tam udávané pro trvalé zatížení - to je pro představu třeba nabíjení baterek v elektrickém vysokozdvižném vozíku nebo elektrické lodi. A to netrvá minuty, ale spíš hodiny.
A druhá věc už tady padla - pořádná oka na konec a pořádně je zakrimpovat a hlavně utáhnout jejich upevňovací šrouby.
Bylo za mnou několik lidí, že jim naviják nefunguje - vzali jsme klešťovej ampérmetr a chtěli změřit proud - a ono nic. Tak jsme zahýbali kabelama a majitel auta byl překvapen, když některé byly na upevňovacím šroubu spíš jenom nasazené, matička tam byla jenom aby to neupadlo. A další věc byla železná podložka pod kabelovým okem. Taky to moc dobře nevede.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
608600360

Avatar uživatele

Berry
Diskuzní Guru
Příspěvky: 554
Registrován: Po 07.11.2011, 18:36
Témata: 2
Auto: Nissan Patrol W160 3.3TD

Re: jak silné kabely

Příspěvekod Berry » Stř 21.05.2014, 0:48

Říkám, hlavně pořádně vyřešit silové kontakty tak aby co nejvíce vedli. Průřez je důležitý hlavně u aut které mají 12V rozvod, jsou tam vysoké proudy a od tloušťky kabelu se může odvíjet i síla navijáku. Proto se třeba může někomu zdát že 12000lb naviják na 24V má větší sílu než typ na 12V, jsou tam prostě o polovinu menší proudy jak ve vedení tak v motoru. :pivo:
Hnissan Tatrol W160 3.3TD - černá mrtka
Škoda Čita 1.9D - šemík


ok2mtm
Diskuzní Guru
Příspěvky: 284
Registrován: Čt 05.11.2009, 11:50
Témata: 2
Auto: LR Discovery 2 a LR Defender 130
Místo/Bydliště: Olomouc

Re: jak silné kabely

Příspěvekod ok2mtm » Čt 22.05.2014, 15:09

Ještě k těm úbytkům - dá se to zkontrolovat relativně jednoduše - prostě pod zátěží změřit, jaké je napětí na kontaktech baterky - přímo, a potom na kontaktech na motoru navijáku. A pokud máme na baterce třeba 12V a na navijáku jenom 10V, tak se nemůžeme divit, že se to moc točit nechce, když 1/6 příkonu zůstane v drátech a pouze je ohřívá. A tento problém - úbytek napětí na kabelech, spojích a stykačích/relé/solenoidech se při zatížení zhoršuje, protože čím větší zátěž navijáku, tím větší odběr proudu z baterky a tím větší úbytek napětí "na přívodech" a tím méně energie odebrané z baterky doleze až do motoru navijáku.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
608600360


Vrátit se na “Navijáky”



Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 1 host