Offroad PARTY Bezděkoff 28.-30.7. | NOVÁ ÉRA MČR - 4.závod KLADNO 26.-27.8. | 7.ročník Čeřínek Trophy 8.-10.9. | Aro šou offroad festival 8.-10.9. |
Nové nahrávání fotek: Pod odesílacím oknem je "Přidej obrázek do článku". Je tam český průvodce... Komanche

Oprava Ara 243

Příznivci tohodle evergreenu pište
Pravidla fóra
Inzerci si hazejte prosim dolu do sekce bazar. Tato sekce slouzi pouze pro technicke informace/rady.
Bazar: http://www.offroadforum.cz/viewforum.php?f=61
(nedivte se proto, pokud zde zadate inzerat, ze ho nekdo smaze)

Ada
Diskuzní bůh, vládce guruů
Příspěvky: 717
Registrován: Pá 24.08.2012, 19:14
Témata: 2
Auto: ARO 243 a Fiat Croma 2,5TD 87
Místo/Bydliště: Kromeříž
Věk: 36
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Ada » Čt 05.01.2017, 16:24

A nikdo nedaval elektro do Ara protoze to vrtule od pumpy nemohla uchladit.
Mysleli ze usetri na spotrebe,ale vzal to zase altik-mysleli ze prida par konu absence vrtule,ale vzal je zas altik.
Druhej duvod byl hluk.To mozna snad.
Vedlejsi ucinek-hur se to chladilo.

Avatar uživatele

Manyjak
Staroffrouďák
Příspěvky: 5243
Registrován: Ne 09.04.2006, 16:46
Témata: 213
Auto: Aro 324 TD a další
Věk: 47
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Manyjak » Čt 05.01.2017, 20:40

Petře P. nikomu nic nenutím, píšu pouze jak to má byt dle výrobce, nebo co jsem kde ověřeného zaznamenal ohledně dané problematiky, nebo co vím o Aru a ostatních ofech ze servisu nebo závodů za víc než 22letý praxe.
Rozhodně nikoho nepřemlovám a ani k ničemu nenutím. :idea: :wink: H.

Avatar uživatele

Mike
Star ofrouďák VIP+
Příspěvky: 4685
Registrován: Po 04.04.2005, 23:06
Témata: 34
Místo/Bydliště: Čelákovice
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Mike » Čt 05.01.2017, 22:47

teda ten filtr sání hned za chladičem, to je pěkná blbost

ad brzdoky
byla tu zelená HD 190 /to číslo znamená bod varu / na tu jelo celý čssr od škody 1000mb
pak se objevila žlutá HD 205, asi tak v době š130-135-136
no a pak HD 240, to už byl favorit

problém všech těhle brzdovek je, že jsou hydroskopický, čili vážou vodu a proto prasátka a pístky ( tedy je jedno jestli buben nebo kotouč ) rády zarezávají

červená je na ropné bázi, ovšem jak bylo správně napsáno, musí na ní být jiné gumičky
stejně jako u opravdických veteránů nelze použít ty nové brzdovky - sežere gumičky - tak ta červená zas leptá ty nové

a k sahaře, ta klasická samozřejmě žere víc výkonu - proto taky líp chladí
si změřte ohmy na těch elektormotorkách a zjistíte, že přes 100W nemá žádnej
zatímco mechanická sahara bere celý koně
kdo zažil v něčem kouslou visko, tak ví jak to najednou nejede
nikdy neříkej , že to nejde ,protože se objeví aktivní ..... , který neví , že to nejde a udělá to."


Petr P.
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 47
Registrován: Ne 22.02.2015, 20:05
Témata: 1
Auto: Tatry 805,Aro 243,244,Jeep Willys 1942...a další....
Místo/Bydliště: u lesa u Hradce
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Petr P. » Pá 06.01.2017, 11:19

Mike,
ve velké míře s tebou souhlasím....,jen pro zajímavost v manuálu z minulého režimu k Aru 240 je brzdovka stanovena dle výrobce SAF 170.....,takže Ado tímto silně pochybuju,že M461 měla mít od výroby žlutou....
Červená sežere gumičky....má tady někdo z vás s tím osobní zkušenost??? Nebo,že leptá hadice??? Nám se to po těch letech ani nikomu v okolí ještě nestalo....běžne se kombinuji nové moderní brzdové hadice,gumičky které se třeba i pak dál upravují...z Avie,Škody (ty jsou nevděčnější)...a další...nebo co se gumičky a hadice vysloveně vyrábějí....tehdá jsem i těsnění pod nádobku z nouze udělal z normální gumy...snad z nějaké duše....ta nouze tam je pomalu 20let....vše na červené kapalině.
Manyjaku,já vím,že nikomu nic nenutíš....,ale tak nějak nechápu,že pokud něco nápíšu tak je vždy pro tebe p...a..hahahaha.
Rozhodně nikdy nikomu neupírám jeho zkušenosti !!!! Ale z druhé strany mám více méně stejně dlouhou praxi taky jsem něco nacestoval...sice z jinou kategorie vozidel....,ale sám jako znalec víš,že v jistých věcech je princip v podstatě stejný....V mém případě se,ale muselo poněkud více experimentovat a hledat cestu...spousta dílů prostě nešla objednat a koupit...,buďto se to vyrábělo,nebo upravovalo a nebo se doslova lepilo to co bylo...a že zrovna i s válečkama jsme si užili své....
I se třeba dříve dělalo,že válečky co byli doslova vyrezlé,pístky to samé..tak se to doma trochu přelízlo a celé vytřelo hustým převodovým olejem...pp44..nacpali se nové gumičky napatlali se pístky sesadilo zatěsnili se prachovky....a funguje to teď a je škoda na to teď sahat...Jiné válečky prostě nebyli,vložkovat na stejný průměr nešli...a vybrušovat to nemělo význam....

Avatar uživatele

Manyjak
Staroffrouďák
Příspěvky: 5243
Registrován: Ne 09.04.2006, 16:46
Témata: 213
Auto: Aro 324 TD a další
Věk: 47
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Manyjak » Pá 06.01.2017, 19:55

Psal jsem, že pro Emku byla předepsaná Mototechou/tehdejší dovozce a servis/ výhradně Syntol HD190 tedy zelená brzdovka.
Jinak pro Aro jakýkoli model v roce 1996 o který se tu jedná, je jistě předepsaná žlutá.
Jsem Petře P. nevěděl, že taky takový leta věnuješ Arům a tolik s nima jezdíš. :wink:

Jo když se věci nedaj sehnat, tak je jasný že nastupuje lidová tvořivost to je jasný, Ale proč tak postupoval v případech kdy to neni nutný. H.


Autor tématu
fichtlers
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 115
Registrován: Út 02.06.2015, 10:51
Témata: 7
Auto: ARO 240,243
Věk: 25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod fichtlers » So 07.01.2017, 22:01

Tak jsem pohledal všechny chladiče co doma mám a zjistil jsem, že nejsou všechny stejné. Jeden chladič je se saharou na kterou jsou úchyty pro upevnění zavařovačky a u druhého tomu tak není. Další rozdíl je v tom že u druhého vede přímo trubička od hrdla chladiče ale má zakončení do strany a víčko bez takové pružinky s gumou co vytváří tlak (něco jak má avia, škodovky to měli a další). Teď bych se chtěl zeptat zkušenějších který je lepší? S Adou jsem domluvený, že mi zavařovačku pošle tak budu mít všechny komponenty. Nedává mi to nějak smysl, ten jeden chladič je dělaný jakoby pro systém bez zavařovačky, z čehož mi vyplývá že v soustavě nebude žádný tlak. Na další problém jsem narazil s malým prostorem mezi maskou a servem. Masku jsem podřezal ale pořád je to málo tak musím upravit tu saharu (ale to půjde).
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


stasis
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 60
Registrován: Po 11.05.2015, 12:06
Témata: 4
Auto: ARO 243 2+6
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod stasis » Ne 08.01.2017, 5:26

Pre fichtlersa
To ,čo prezentujete sú chladiče so Saharou pre "pretlak " v okruhu vytváraný ventilom na "zavarovačke" Je jedno ,kde sa "zavarovačka" nachádzala. Niekde bola na Sahare,niekde bola na podblatníku. Tam bol uzáver s ventilom...... Na chladiči so "Skodováckym"uzáverom je výstup z chladiča prepadovou trubkou(takýto okruh bol bez ventilu pretlaku),na druhom type chladiča je prepadová trubka prispôsobená na pripojenie do "zaváračky"a tá bola uchytená na Sahare.......
Dôležité je teraz uchytiť chladič so Saharou tak,aby pri chode motora nebrnkala vrtula o plech Sahary........Medzera medzi Saharou a listami vrtule má byť čo najmenšia


Autor tématu
fichtlers
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 115
Registrován: Út 02.06.2015, 10:51
Témata: 7
Auto: ARO 240,243
Věk: 25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod fichtlers » Ne 08.01.2017, 10:16

Děkuji Stasis za odpověď. Mě šlo jen o to jestli je nutné zavařovačku vůbec do okruhu zapojovat. Jestli by nestačilo použít ten chladič co má jen tu přepadovou trubku (ten co tam mám nahozený). Prostě když už to předělávám na tento chladič tak už bych chtěl aby to bylo to nejlepší řešení a proto se ptám zkušenějších jak to udělat (resp. s čím mají oni nejlepší zkušenost).


stasis
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 60
Registrován: Po 11.05.2015, 12:06
Témata: 4
Auto: ARO 243 2+6
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod stasis » Ne 08.01.2017, 12:41

Pre fichtlersa
Ak by chladiaci okruh so"Škodováckou "zátkou(Ś 706-bez pretlak.ventilu) nefungoval spolahlivo(malo by to snahu prehrievať sa) ,jednoducho na prepadovú trubku zapojíte "zaváračku" s ventilom.Zvýši sa tým tlak v systéme....Po vychladnutí sa nasaje "pretlačená" kvapalina späť do chladiča.
Keď by tam nebola zapojená , kvapalina by vytiekla do priestoru a po schladnutí by bolo potrebné kontrolovať "zaliatie prepážok.
Skontrolovať zaliatie prepážok pri "studenom" motore.....


Ada
Diskuzní bůh, vládce guruů
Příspěvky: 717
Registrován: Pá 24.08.2012, 19:14
Témata: 2
Auto: ARO 243 a Fiat Croma 2,5TD 87
Místo/Bydliště: Kromeříž
Věk: 36
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Ada » Ne 08.01.2017, 13:14

Toto uz si nepamatuju presne.Ale myslim ze starsi ara s ventilatorem mimo radiatorek topeni meli radiatorek niz a nepotrebovali zavarovacku.A to by byl ten chladic na haku.Ale fakt si tim nejsu jistej.
Zavarovacky byli na podbehu i na sahare,jak pise Stasis.
V tvym pripade bych tam dal ten z treti fotky.Byly chladice s vyvody nad sebou a s vyvody do krize.Ty byly novejsi.
To je v pr.....
Ja jsem potahoval motor rukama sam,abych se dostal na spojku.A pantata si tady povesi i chladic na kocku. :grr:


Autor tématu
fichtlers
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 115
Registrován: Út 02.06.2015, 10:51
Témata: 7
Auto: ARO 240,243
Věk: 25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod fichtlers » Ne 08.01.2017, 13:49

Taky nás to napadlo že pro lepší funkčnost by bylo lepší kdyby ty vývody byly do kříže aby teplá voda neprojela chladičem jen v té jedné části a vracela se zpět do motoru. Jenže to asi nejsme schopni tady v našich podmínkách udělat. Nevíme jak převařit ten vývod (resp. čím to převařit, chladič odebírá spoustu tepla). Tak zavařovačku budu mít od Ady tak ji tam zapojím. Takže u tohoto typu chlazení už nepotřebuji už žádnou elektrovrtuli pro uchlazení? Bude to tak dostačující?
Pro Adu: doma už se usazovalo více motorů do aut a bez toho by to ani nešlo. Je to jednoduchý mostový jeřáb, který jezdí po dvou silnostěných účkách po stranách, které jsou přivařeny k traverzám co jsou ve stropě. Kočka visí na silnostěnném jeklu a má taky svoje kolejnice. Při tom aru stavíme další traktor a jen přední náprava váží přes 800kg takže bez toho bychom tady nepohli ničím..


stasis
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 60
Registrován: Po 11.05.2015, 12:06
Témata: 4
Auto: ARO 243 2+6
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod stasis » Ne 08.01.2017, 14:32

Pre Fichtlersa
Chladiče obr. v prílohách boli mosadzné(aspoň tak vyzerali),vstup a výstup je tak spájkovaný "tvrdou spájkou"-mosadzný drôt s Bóraxom a autogen kúpite napr.v OBI... robí sa to takto pri opravách spájkovaných chladičov..... Myslím si ,že vo Vašom okolí sa ešte nájdu majstri,ktorí to vedia zavariť.... Dá sa to aj zaletovať ,ale to je už fuška....
Po zabudovaní vrtule na motore so Saharou a "zavarovačkou",nemal by byť problém s chladením.Takto som to mal v minulosti....Na zimu som však musel zakrývať chladič,lebo sa motor poriadne ani nezohrial na pracovnú teplotu(max.70st).Vrtula chladila podľa mňa až príliš .......nekúrilo podľa predstáv(to by bola však iná kapitola)


šerák
Závislý diskutér
Příspěvky: 145
Registrován: Ne 31.05.2009, 11:22
Témata: 5
Auto: aro 10,4 aro240,tatra805,praga pv3s
Místo/Bydliště: olomoucko
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod šerák » Ne 08.01.2017, 15:22

No mě se motor na benzináku taky nechtěl za boha zahřát ani jízdou v lese v mrazech,tak jsem zaslepit hadičku tu slabou co jde ze předu z hlavy nad termostat,ta krátká.Je to na předehřev chladiče,tou mě unikala teplá voda do chladiče i když byl termostat zavřenej,takže se mi motor nezahřál.Ted se motor krásně ohřeje a drží na 80 stupních a tím pádem i pěkně topí.


Ada
Diskuzní bůh, vládce guruů
Příspěvky: 717
Registrován: Pá 24.08.2012, 19:14
Témata: 2
Auto: ARO 243 a Fiat Croma 2,5TD 87
Místo/Bydliště: Kromeříž
Věk: 36
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Ada » Ne 08.01.2017, 15:47

To zaslepeni hadicky si taky vybavuji.Mel jsem strach co v lete,ale bylo to ok.A jen tak protoze to vypadalo hezky jsem daval na masku kozenkovej zimni oblek ze zigula.Presne pasoval a aro byl fesak.Jinak nektery meli origo roletku pred chladic,nam zustala po ni jen ta trubicka blizko zamku kapoty,tou prochazel retizek od rolety.
Naposledy upravil(a) Ada dne Ne 08.01.2017, 16:01, celkem upraveno 1 x.


Ada
Diskuzní bůh, vládce guruů
Příspěvky: 717
Registrován: Pá 24.08.2012, 19:14
Témata: 2
Auto: ARO 243 a Fiat Croma 2,5TD 87
Místo/Bydliště: Kromeříž
Věk: 36
Stav: Offline

Re: Oprava Ara 243

Příspěvekod Ada » Ne 08.01.2017, 16:00

Obrázek


Vrátit se na “ARO”



Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti